🇮🇷 سال مهار تورم و رشد تولید

شهرداری طبس

.

شامگاه 25 شهریور 1357 ساعت 36و19 زلزله‏ ای ‌‏به قدرت 7.7 ریشتر شهر طبس را ویران می‌‏کند. در اثر این زمین لرزه مهیب شهر تاریخی و زیبای طبس و تعدادی از روستاهای مجاور تخریب شده و جمعیت زیادی از مردم بر اثر ریزش آوار از بین می‌‏روند.

۴۱ سال از این واقعه تلخ و غمبار می‌گذرد و امروز سالگرد یکی از بزرگ‌ترین زلزله های صد سال اخیر ایران است که بنا بر برخی آمار، ۲۵هزار نفر را به کام مرگ کشاند؛ آن ‌هم در شهرستانی که ۳۵هزار نفر بیشتر جمعیت نداشت. اگر چه در مورد اغلب زلزله های بزرگ کشور آمار دقیقی از تعداد کشته شده‌ها در دست نیست ولی از نکات قابل توجه در مورد زلزله طبس، اختلاف فاحش آمار موجود از تعداد جان باختگان این زلزله است. به‌گونه‌ای که مرکز آمار ایران در مهر۱۳۵۷ تعداد این کشته‌ها را ۶۳۶۳ نفر اعلام کرد که این تعداد شامل ۳ هزار و ۶۶۲ نفر در شهر طبس و ۲ هزار و ۷۰۱ نفر در روستاهای اطراف بودند، اما با توجه به جو هیجان‌زده پس از زلزله، امکان ثبت دقیق تعداد کشته‌ها وجود نداشت به طوری­که بنابر گفته برخی کارشناسان، تعداد تلفات زمین‌لرزه طبس حدود ۱۲ هزار نفر برآورد می‌شده است.
زمان زلزله :
حدود ساعت ۱۹ و ۳۶ دقیقه (بعدازظهر ۲۵) شهریور ماه سال ۱۳۵۷ (ساعت ۱۵ و ۳۵ دقیقه و ۵۶ ثانیه به وقت گرینویچ) (روز ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۸)
موقعیت زلزله :
طبس واقع در جنوب استان خراسان ( غرب استان خراسان جنوبی فعلی و شمال یزد و غرب اصفهان ) می باشد.
تخریب:
شهرزیبا و تاریخی طبس با سابقه بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت بکلی ویران و ۳۰ آبادای خراب و به ۱۰۰ آبادی دیگر خسارت وارد شد.خسارتهای عمده این زلزله در شعاع ۳۰ کیلومتری طبس بود و در تهران به فاصله مستقیم ۵۴۰ کیلومتر و در مشهد به فاصله مستقیم ۳۸۰ کیلومتر احساس شد.

در بازسازی طبس، چهره شهر کاملا تغییر یافت و امروزه متاسفانه اثری از میراث تاریخی و فرهنگی گذشته طبس جز در عکسها و یادهای مردمان بازمانده از زلزله باقی نمانده است. ولی قطعا مهمترین سرمایه ای که از بین رفت، جان حدود ۱۵ هزار نفر از هم میهنانان عزیزمان بود که در سالروز وقوع آن به روان همه آنها درود می‌فرستیم.

? #روحشان_شاد
#یادشان_گرامی

✍️روابط عمومی شهرداری طبس